Vi äter mer grönt, men inte från Sverige
Vi behöver äta mer grönt. Det är bra för miljön och vår hälsa och rekommendationen är minst 500 gram om dagen. Analyserar vi konsumtionssiffror ser vi en ökande trend – sedan 1980 har konsumtionen av färska köksväxter, inklusive allt från kål till inlagd gurka, mer än fördubblats. I dag äter vi 47 kilo per person och år. Sallad är ett bra exempel där konsumtionen har ökat från omkring 35 000 ton 1995 till 52 000 ton 2024.
Men det är i hög grad inte svensk sallad vi äter. Under årets kalla månader dominerar importen och år 2024 importerades nästan 32 000 ton sallad, motsvarande omkring 60 % av svenskarnas konsumtion. Två tredjedelar av vår import, drygt 21 000 ton, kommer från Spanien, följt av Tyskland, Italien, Nederländerna och Danmark. Vi importerar även en stor mängd av de färska örter och kryddväxter som vi konsumerar – både från södra Europa men även från länder som Marocko, Egypten och Kenya. En väldigt lång resa från odling till konsumtion.